Ergotherapie de Mijnstreek is een eerstelijns ergotherapiepraktijk voor kinderen, volwassenen en ouderen gevestigd in Brunssum, Hoensbroek en Landgraaf waarbij de cliënt met zijn hulpvraag centraal staat.

Ergotherapie helpt u weer zo zelfstandig mogelijk te functioneren bij alledaagse activiteiten zoals aankleden, douchen en eten (bereiden).  Dagelijks verricht iemand veel handelingen zonder hierbij na te denken. Soms lukt het niet meer om deze dagelijkse handelingen uit te voeren en kan iemand belemmerd worden in zijn/haar zelfstandigheid. Dan kunt u terecht bij Ergotherapie de Mijnstreek.

Er wordt dan samen met u op zoek gegaan naar de mogelijkheden om deze dagelijkse handeling (weer) mogelijk te maken. Het leveren van zorg op maat staat hierbij voorop. Er wordt samen gezocht naar een passende oplossing. Dit kan door middel van behandelen, begeleiden, adviseren, trainen en coachen.

Wisten jullie al dat het vandaag burendag is? Laat in de comments weten waarom jij blij bent met je buurman- of vrouw en tag diegene! #burendag #betereengoedebuurdaneenverrevriend ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook
Hoeveel energie heb jij aan het einde van de dag? Vaak vergelijken we onszelf met de batterij van een telefoon. We slapen ’s nachts en laden dan onze batterij op, ’s ochtends staan we op en kunnen we aan de dag beginnen en verwachten we dat we vol energie zitten. Hebben we een te korte nacht gehad, dan kan het zijn dat we even energiek wakker worden, of een beetje moe-er, maar functioneren we prima. Dit lijkt inderdaad heel veel op een telefoon. We hangen hem aan de lader en als die vol is, kunnen we er weer van alles op doen, bellen, appen, social media bekijken en posten, video’s kijken en gamen. Wanneer onze telefoon niet lang genoeg aan de lader heeft gehangen en een legere batterij heeft, kunnen we misschien iets minder lang gamen, of minder lang gebruik maken van onze telefoon, maar werkt die alsnog prima. Wanneer de batterij onder de 10% gaat, dan gaan wat apps op de achtergrond sluiten, en dan nog blijft die goed functioneren, totdat die uitvalt. Voor ons mensen werkt het iets anders, ons energieniveau kun je vergelijken met die van een batterij en slapen kan een manier zijn om de batterij op te laden, maar er zijn ook activiteiten die je kunt doen die je energie opleveren. Net zoals dat er activiteiten zijn die je energie kosten. Alleen in plaats van dat er apps op de achtergrond sluiten bij een bijna lege batterij, ontwikkelen wij al klachten en symptomen wanneer onze batterij tussen de 65-55% gevuld is. Heb je al eens nagedacht hoeveel energie jij op dit moment hebt? Op hoeveel procent zit jou batterij? Is je batterij leger dan je graag zou zien, of dan je nodig hebt om de dag door te komen? Kijk dan eens naar hoe je jouw dag indeelt. Plan je voldoende rustmomenten in, of voldoende momenten waarin je je batterij kunt opladen?Ook zit er een verschil tussen mentale en fysieke energie. Wist je dat het goed is om juist iets fysieks te gaan doen wanneer je mentaal uitgedaagd bent? Heb je vragen over jouw energieverdeling, of merk je dat je aan het eind van je energie nog de dag over hebt, neem dan contact met ons op. We kijken graag samen met je hoe we ervoor kunnen zorgen dat je meer energie krijgt!🔋🪫🔋🪫🔋🪫 ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook
Heb je vaak het veter strikken geoefend met je kind, maar lukt het nog niet? Probeer dan eens de 'konijnoren methode'. Dit klinkt alleen al leuk! www.youtube.com/watch?v=6oHVewk3dRk Ook vindt je veel verschillende liedjes en rijmpjes. Maak het zo leuk mogelijk voor je kind, zodat de motivatie vergroot wordt! 👟#vetersstrikken #konijnoren #fijnemotoriek #practicemakesperfect ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook
Bent u drager van therapeutisch elastische kousen en kunt u helpen? Neem contact op via de contactgegevens onder aan dit bericht!We zijn op zoek naar mensen die steunkousen (therapeutische elastische kousen) zouden moeten dragen maar deze niet of niet altijd dragen. We willen graag de ervaringen met het dragen van de kousen horen en daarvan leren. Het interview duurt 30 tot max 45 min. En kan thuis of digitaal of telefonisch plaatsvinden. Als beloning ontvangt de deelnemer een cadeaubon van 10 euro. ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook
Hoe kun je de fijne motoriek stimuleren en je kind optimaal voorbereiden op het schrijfonderwijs in groep 3? Hierbij geven wij tips voor thuis:- Inkleuren van werkbladen en kleurplaten of vrij tekenen- Een kralenketting rijgen- Een tol laten draaien- Verschillende vormen kleien- Ministeck kunstwerkjes maken- Zelf helpen bij het aankleden (Bijv. rits sluiten of veters strikken)- Gaten prikken met een prikpen- Vormen uitknippen- Gezelschapspelletjes spelen (Bijv. Vier op een rij of Jenga)- Samen knikkeren- Voelspelletjes spelen (Bijv. voorwerpen herkennen onder een theedoek)- Kleine propjes oppakken met een pincet- Samen een puzzel leggen- Figuren maken met strijkkralen- Schrijven van letters- Zelf tanden poetsen- Zelf haren kammen- Helpen in de keuken (Bijv. tafeldekken, afwassen of brood smeren)- Zelf deeg maken (Bijv. brood, koekjes of pepernoten)Belangrijke aandachtspunten:- Doe activiteiten samen; dit is gezellig én zo kan je kind de ‘kunst afkijken’- Begin met activiteiten die je kind al goed kan om het zelfvertrouwen te stimuleren- Bouw de moeilijkheidsgraad van activiteiten daarna geleidelijk op- Geef veel complimentjes en reageer niet geïrriteerd als iets nog niet goed lukt- Gebruik de kracht van herhaling.Aan de slag dus! #fijnemotoriek #schrijfonderwijs #spelendleren #ergotherapie ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook